miercuri, 5 octombrie 2011

Cariera de succes incepe cu asta

O întrebare pe care o primesc foarte des este: Care este primul pas pe care ar trebui să-l fac pentru a mă asigura că am o carieră exact aşa cum îmi doresc?

Este o întrebare pe care o primesc nu numai de la tineri care sunt pe punctul de a-şi începe cariera, ci la fel de mult şi de la persoane care lucrează de ceva ani, dar realizează că au o carieră ce nu-i mulţumeşte şi au nevoie să o reinventeze.

Din perspectiva mea, sunt două elemente esenţiale care diferenţiază oamenii ce păşesc cu dreptul în carieră de cei a căror carieră şchiopătează. Asigură-te că ai aceste două elemente, şi cam 80%, succesul în carieră este deja al tău.

1. Viziune

În experienţa mea, puţini oameni au cu adevărat o viziune clară pentru cariera lor, şi pentru viaţa lor per total.

Dacă-i întrebi ce vor în carieră, îţi vor spune cum vor să facă o activitate care le place, dar nu au habar ce fel de activităţi le plac. Îţi vor spune că vor să fie apreciaţi de ceilalţi pentru ce fac, dar nu ştiu de ce anume şi ce vor face odată ce au acea apreciere.

Îţi vor spune că vor un salariu bun, dar nu pot să dea nişte cifre care să reflecte ce specific înseamnă pentru ai un salariu bun.

Din păcate, majoritatea oamenilor nu îşi înţeleg propriile motivaţii, valori şi puncte forte, nu au obiective clare în carieră şi nu au o imagine limpede privind direcţia lor în carieră.

Toată lumea este la un moment dat în acest punct. Însă ce contează este să te dedici să treci de el, şi să îţi creezi o viziune de carieră care în acelaşi tip este potrivită ţie, este realistă, este ambiţioasă şi te inspiră.

Cei mai mulţi oameni pur şi simplu sar peste etapa viziune, şi aşa ajung blocaţi în joburi repetitive, cu care nu rezonează, iar timpul trece fără să-şi vadă carieră avansând.

De-asta este fundamentală viziunea, şi construirea unei viziuni personale.

2. Încredere de Sine

În primii ani ca şi consultat în carieră, îi învăţam pe clienţii mei tot felul de tehnici pentru a avansa în carieră, a obţine un salariu mai mare, a rezolva conflicte la birou ş.a.m.d.

Gradual, am început să lucrez din ce în ce mai mult pe partea de atitudine şi încredere în sine, deoarece am observat că atunci când o persoană are încredere, multe probleme în carieră se rezolvă de la sine.

Încrederea în sine este unul din ingredientele cheie care, din constatările mele, diferenţiază oamenii cu carieră de succes, de restul.

Pentru că au încredere, ei ştiu să ceară ceea ce merită şi să fie asertivi. Îşi asumă mai multe riscuri şi fac schimbări mai rapid când cariera lor a luat-o pe un făgaş greşit. Ştiu să îşi recunoască greşelile, să persevereze, şi să meargă pe calea lor indiferent de ceea ce cred alţii.

Azi, mai mult de jumătate din timpul cu clienţii mei mi-l petrec ajutându-i să-şi dezvolte încrederea în sine. De acolo, comportamentul lor se schimbă în mod natural, iau acele decizii şi fac acele acţiuni care duc cariera lor pe drumul cel mai bun.

Dacă cariera ta nu te împlineşte, acesta este un moment bun să-ţi faci o autoevaluare serioasă, şi să stabileşti cum stai la capitolele viziune şi încredere în sine.

Dacă nu stai atât de bine cum ai vrea (ceea ce dacă ai citit până aici este foarte probabil), e timpul să te ocupi de aceste două elemente. Pentru că o carieră de succes începe de la ele. 

Niciun comentariu: