Dupa um weekend plin mi-am facut putin timp aseara si am mai cautat informatii despre: „Cum poate cineva să își îmbunătățească competențele de inteligență emoțională?”
Aceasta este o întrebare la
care a trebuit să răspund de multe ori, iar ultima dată mi-a fost adresată de
Bill George, fostul CEO de la Medtronics, în prezent profesor la Harvard
Business School. Bill este co-autorul cărții Nordul real (True North), unul
dintre cele mai bune volume în materie de abilități de leadership. Întrebarea
lui Bill a fost una justificată; Bill folosește articolele și cărțile mele pe
tema inteligenței emoționale și a leadership-ului la cursurile sale.
Materialele susțin și argumentează de ce liderii necesită aceste abilități
eminamente umane. Dar când se pune problema cum poate cineva să și le dezvolte,
Bill a fost mereu frustrat de lipsa materialelor pe care studenții săi ar putea
să le folosească.
Există multe păreri privind
metodele de a augumenta abilitățile de inteligență emoțională; Consorțiul
pentru Inteligență Emoțională Organizațională (Consortium on Emotional Intelligence in
Organizations) prezintă principalele practici, rezultate în urma unei
analize efectuate pe studii de cercetare. O culegere, publicată în 2008
de Harvard Business School Press le pune în practică. Autorii culegerii
sunt colegii mei, Annie McKee de la firma de consultanță Teleos, Richard
Boyatzis profesor la Școala de Management Weatherhead de la Universitatea Case Western Reserve și Frances Johnston, coleg cu Annie. Reuven Bar-On este
editorul-șef al unui alt volum excelent, „Îndrumarea indivizilor către
inteligență emoțională” (Educating People to Be Emotionally Intelligent).
Dar metoda pe care eu o
consider cea mai interesantă este cea testată în prezent la Universitatea
Google. Cu câteva luni în urmă am ținut o prelegere la Googleplex susținând că
IQ-ul nu este singurul factor care poate fi folosit pentru a-i identifica pe cei
ce vor excela și cei ce pot deveni adevărați lideri. Cu precădere la Google,
unde un IQ ridicat pare să fie condiția universală pentru angajare (și o
competență vitală pe care toți angajații trebuie să o aibă pentru a-și păstra
postul), te-ai aștepta ca alte aspecte, cum ar fi inteligența emoțională, să
fie factorul care face diferența dintre angajații de top și cei mediocri.
În prelegerea mea de la
Google am trecut în revistă principalele circuite neuronale care stau la baza
inteligenței emoționale: auto-evaluarea și identificarea sinelui,
auto-controlul și empatia – abilități ce facilitează eficacitatea
interacțiunilor și a relațiilor. De asemenea, am descris noi studii ce prezintă
metode care pot dezvolta circuitele neuronale bazate pe conștiința de sine.
În prezent, Universitatea
Google oferă un curs de inteligență emoțională ce folosește conștiința de sine
pentru creșterea coeficientului de IE. Profesorii ce susțin acest curs
sunt Mirabhai Bush, directorul Center for Contemplative Mind in Society și Norman Fisher de la Everyday Zen Foundation. Această abordare contemplativă a
dezvoltării IE ar trebui să vină natural pentru Bill George, un model de inteligență
emoțională pe când era CEO la Medtronics și mediator de ani buni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu