vineri, 17 iunie 2011

Sapte lucruri pe care un angajat nu le va spune niciodata sefului

Toti oamenii folosesc filtre verbale atunci cand comunica unii cu ceilalti, mai ales in lumea corporatista. Majoritatea angajatilor sa tem insa sa le spuna sefilor tot ce au pe suflet de teama consecintelor ulterioare. Desi retinerile verbale sunt foarte bune deoarece ne pot scoate de multe ori din necaz, o cariera reusita depinde in mare masura si de modul in care reusim sa comunicam cu sefii nostrii.


Cand vine vorba de o conversatie cu angajatii, sefii ar trebui sa aplice un raport de 4 la 1, considera expertii in comunicare. Asta inseamna sa-i lase sa vorbeasca de 4 ori mai mult decat ei si sa le raspunda la toate intrebarile si solicitarile. Iata 7 astfel de solicitari care trec prin mintea angajatilor si pe care nu au insa si curajul sa le comunice sefului:

1. ”Da-mi o sarcina importanta de facut si voi sti ca ma respecti...”

Atribuirea unei sarcini de munca dificile unui angajat este cel mai mare semn de respect venit din partea managerului. Cu cat este mai important proiectul sau impactul acestui proiect asupra companiei, cu atat mai mare este respectul pe care un sef il poate arata angajatului sau.

2. ”Da-mi o sarcina importanta si voi sti ca ai incredere in mine...”

Ca si lider, sarcina oricarui sef este sa atribuie indatoriri subalternilor sai, in functie de tipul problemelor si felul in care acestea trebuie rezolvate. Atribuirea unui proiect important fara prea multe indicatii speciale si fara ca anumiti pasi de rezolvare a problemelor sa fie batuti in cuie, va maguli orice angajat. Subalternul va considera ca seful ii respecta abilitatile si are incredere in judecata si creativitatea lui. Respectul este minunat. Combinatia de respect si incredere face insa minuni.

3. ”Eu chiar as vrea sa lucrez pentru companie cat mai mult timp.”

Motivul principal pentru care angajatii parasesc un job este relatia proasta cu seful si nu banii, potrivit expertilor de la Yahoo! Finance. Rolul sefului este sa descopere motivul real pentru care un angajat sa hotaraste sa parasesca firma si sa indeparteze motivul respectiv. Angajatii nu-si fac conturi pe siturile de recrutari decat daca sefii le dau motive intemeiate. In zilele noastre, foarte putini angajati mai sunt dispusi sa treaca prin stresul cautarii si acomodarii la un job nou...

4. ”As aprecia daca nu mi-ai mai vorbi atat... nu vezi ca raman in urma cu lucrul?”

Acest citat nu se aplica doar in productie, cum ar crede unii, ci in cam toate companiile. Seful vine, incepe sa vorbeasca, monpolizeaza timpul de lucru al subalternului iar acesta este obligat sa munceasca ulterior de doua ori mai mult pentru a recupera timpul pierdut. Angajatii vor sa fie ajutati, nu tinuti de vorba in sedinte inutile.

5. ”Nu-mi pasa de viata ta personala...”

Discutiile despre subiecte care nu au legatura cu munca sunt foarte bune pentru construierea unor relatii profesionale si personale bune. Problemele apar atunci cand seful vorbeste prea mult despre copiii, cainii, hobby-urile sau filmele sale si prea putin despre munca. Angajatii, mai ales cei noi, ar prefera sa-si vada seful mai mult explicand sau rezolvand sarcini de serviciu, decat palavragind despre viata personala.

6. ”...si stiu sigur ca nici tie nu-ti pasa de viata mea personala.”

Intrebari ca ”Ce mai face familia ta?” sau ”Ce planuri de vacanta ai?” vor genera raspunsuri formale din partea unui angajat de a carui viata personala seful nu s-a interesat vreodata. Daca managerul nu are o relatie apropiata cu angajatii sai, cel mai bine ar fi ca discutiile sa se refere strict la sarcinile de serviciu. Pentru ca un angajat sa simta ca sefului ii pasa cu adevarat de viata lui de dupa munca, seful va trebui sa depuna acelasi efort cu acesta, la fel cum il depune pentru cunoasterea gusturilor celui mai important client al firmei. Doar atunci intrebarile despre viata personala a angajatului vor fi bine primite.

7. ”Oare este chiar asa de greu sa-mi multimesti?”

Da, stim ca angajatii primesc bani pentru munca depusa. Adevarat, dar pentru multi dintre ei banii nu sunt totul. Un sef bun ar trebui sa le multumesca angajatilor lui atunci cand acestia merita cu adevarat. ”Multumesc ca m-ai ajutat ieri.” sau ”Multumesc ca ai avut grija atat de bine de clientul X; daca nu erai tu nu stiu cum ne-am fi descurcat.” Multumirile pentru o treaba bine facuta valoreaza cat 10 salarii.

Niciun comentariu: